Canal 9 manipulà intencionadament l’accident del Metro

Informe de la Unió de Periodistes: “Els fets són tan greus i evidents que és impossible pensar que s'ha fet per ignorància de la bona pràctica periodística”
20 maig 2016 01:00h
Xavier Pérez / València

Un informe de la Unió de Periodistes Valencians sobre el tractament de l'accident de metro del 3 de juliol de 2006, en el qual van morir 43 persones i en van resultar ferides 47, conclou que es van manipular les informacions en l'ens i assenyala: “Podem afirmar-ho perquè hem pogut comprovar que s'han distorsionat i ocultat una bona part de les dades publicades sobre la investigació”, segons declaracions del president de la Unió de Periodistes, Sergi Pitarch.

L'informe, de 150 pàgines i que ha sigut enviat a la comissió d'investigació sobre l'accident en les Corts, és el resultat del treball de socis de l'associació professional que han tingut accés al fons documental i han visionat desenes d'informatius i programes amb referències a l'accident. A més, han analitzat les informacions publicades en premsa escrita fins a l'11 d'agost, quan es van publicar les conclusions de la primera comissió d'investigació en les Corts.

De la investigació es conclou que l'activitat de l'ens no va estar inspirada pels principis d'imparcialitat i objectivitat i Canal 9 “va deixar de ser un mitjà de comunicació al servei de la societat per a convertir-se en un altaveu encarregat de difondre la versió oficial”.

Així, l’informe fica damunt la taula que “s’ha restat importància a les informacions no contemplant-les en el sumari o dedicant pocs segons a dades que, per a la resta de mitjans, tenien molta importància" i “no s'ha entrevistat pràcticament en cap espai informatiu els familiars de les víctimes” ni s'ha vist voluntat de donar cabuda a posicions crítiques amb la versió oficial”.

Segons indica el document, “sols una versió va ser exposada" i la resta van ser amagades, per la qual cosa si els ciutadans s'hagueren informat només a través de Canal 9 de l'ocorregut, “definitivament haurien estat mal informats”.

“Els fets són tan greus i evidents que és impossible pensar que s'ha fet per ignorància de la bona pràctica periodística”.

“Es va eludir en tot moment una regla bàsica del periodisme: cercar diferents fonts per a contrastar les dades i evitar que una veu interessada donara una visió parcial dels fets”, ha indicat.

Assenyala que el mateix dia del sinistre l'informatiu de migdia va començar a l'hora prevista, no es va canviar la programació per a oferir un especial i no va obrir amb el sinistre, sinó amb la visita del Papa, quan quedaven cinc dies perquè aquest arribara a València. Tampoc va realitzar connexions en directe encara que, amb prou faenes, nou mesos abans amb l'accident de Picanya sí que es va obrir amb aquest sinistre ferroviari.

L'informe subratlla que cadenes com Telecinco sí que van obrir amb l'accident i amb diverses connexions, mentre que Canal 9, la cadena amb més recursos en el lloc, no va començar l'especial fins a les 17.00 hores.

A més, recorda que “la primera notícia que va aparèixer en un vídeo muntat en Canal 9 destaca la versió establida pel portaveu del Consell, Vicente Rambla, en la seua primera intervenció” quan parla “d'un accident fortuït, atípic, imprevisible i inevitable”.

Mentre la resta de mitjans atenen les reivindicacions de sindicats i expliquen les seues crítiques o posen sobre la taula diferents hipòtesi, en Canal 9 es destaca la quantitat d'equips d'emergències que van intervenir en l'accident o en les paraules de consol del Rei i el Consell. Durant els dies següents s'insisteix a “reforçar la idea que la línia 1 és segura”.

“L'única versió crítica que s'emet és la dels partits de l'oposició, però sol acompanyar-se d'un tall de veu en el qual un membre del PP declara que l'oposició vol traure rèdit electoral”, agrega l'informe.
 

Sergi Pitarch, president de la Unió de Periodistes en les Corts lliurant l'informe.

El 7 de juliol l'accident deixa d'estar en portada per a donar pas a la visita del Papa i el dia 9, quan no ha passat ni una setmana, “no es fa cap referència a l'accident, solament quan el Papa resa per les víctimes”.

Una setmana després de la tragèdia, continua l'informe, s'emet un reportatge en el qual “s'insisteix en la versió oficial dels fets i es fa un repàs històric per la línia 1 de metro, explicant que amb l'arribada del PP al govern és quan s'han fet totes les millores i les grans inversions”.

Fins que no arranca la comissió de investigació en les Corts, el 27 de juliol, no es torna a parlar de l'accident i no s'inclou en el sumari, donant prioritat a la sequera i a un succés a Cantàbria.

L'11 d'agost, quan s'aproven les conclusions de la comissió, es tracta el tema al final de l'informatiu. Del 12 d'agost al 13 de setembre desapareix de la graella. En el resum de l'any es dedica un minut a l'accident, enfront dels nou dedicats a la visita de Benedicto XVI, i ja no tornarà a haver-hi informació fins a març de 2007, quan s'arxiva la causa penal sobre aquest accident.

“L'únic canvi que s'aprecia és a partir d'abril de 2013, que coincideix amb l'arribada d'una nova direcció en Canal 9” i a partir d'aqueix moment comença a escoltar-se la veu de les víctimes.



 
next