Enguany es compleixen, doncs, cent anys d’aquesta decisió, que esdevindrà transcendental en el món de l’art fins a un extrem que en aquell moment el seu artífex, Marcel Duchamp, no pot ni imaginar; ni tan sols sap encara com es dirà l’acció mampresa. En 1915, instal·lat als Estats Units, realitzà, seguint el mateix plantejament, altres peces que -apuntava l’autor en una entrevista concedida en 1967- “no eren obres d’art, no eren esbossos, i a les qual no podia aplicar-se cap de les expressions acceptades en el món artístic”. Se li acut anomenar-los ready made, a aquests artefactes. Empra la denominació per escrit més endavant, en febrer de 1916, en una carta enviada a la seua germana des de Nova York en què li comenta que va adquirir aquest estri considerant-lo una escultura ja feta: “I tinc una idea respecte al porte-bouteilles: escolta, aquí he comprat objectes del mateix estil i els tracte com a ready made, en el sentit de ja fet que done a aquests objectes. Els signe i els hi pose una inscripció en anglès…” En 1917, en va gestar un dels més coneguts, Fountain, un urinari signat per Richard Mutt.
En 1934, apareix el primer comentari important sobre aquest concepte en un text publicat per André Breton, líder del moviment surrealista: “Definició de ready made: objectes manufacturats promoguts a la dignitat d’objectes d’art per l’elecció de l’artista”. I assenyala l’historiador i crític Francisco J. San Martín que “el pensament de Breton és pervers, tant en la valoració d’aquests utensilis sense atributs com en la seua traducció política: el ready made seria una operació d’ascens social dels instruments industrials fins a l’exclusiu grup d’aquells fets a mà que viuen amb naturalitat als museus”. L’operació de Duchamp es fonamentava, per tant, en el fet d’abaixar els pressupostos estètics a fi de permetre que entraren al museu obres vulgars o banals o, fins i tot, inapropiades. “El ready made és el procediment que entén que l’art s’enfronta cara a cara a la seua pròpia dissolució com a disciplina”. Tanmateix, des de ben prompte, les institucions artístiques van establir-hi una estreta relació i l’acolliren en el seu si, dotant-lo d’un caràcter excepcional que no posseïa fora.
Paradoxalment, els nombrosos ready made polítics que avui formen part de les col·leccions, dignes d’estudi i acurada anàlisi, d’ajuntaments, diputacions, parlaments i governs no han tingut mai la finalitat de qüestionar el sistema que els crea, al contrari que els ready made artístics en un principi almenys, però estan aconseguint minar-lo des de dins amb perseverança i tenacitat. Potser el dia que salte tot per l’aire, els únics que es queden perplexos per l’ensorrament de l’edifici que els acull siguen els qui mai no haurien d’haver estat. Que no els estranye, els hi van posar sense que compliren els requisits mínims per pertànyer a aquests organismes i els van penjar un rètol.