Diari La Veu del País Valencià
Un projecte de l’IVCR+i investiga les obres de la Catedral de València afectades per l’incendi del 1936 

VALÈNCIA. L’Institut Valencià de Conservació, Restauració i Investigació (IVCR+i) de la Generalitat ha iniciat un projecte d’investigació sobre les obres cremades a la catedral de València en l’incendi del 1936. L’estudi s’ha iniciat amb la taula titulada Santa Maria Magdalena i Santa Marta, que va haver de formar part de la predel·la del Retaule de Sant Narcís pintat per Franci Joan (1481-1515) el 1503 per encàrrec de la Confraria de Sant Narcís.

L’incendi va afectar aquesta pintura, que va patir un alt grau de deteriorament. Actualment, gairebé no es pot apreciar la imatge original per la carbonització de la seua superfície. L’única informació disponible sobre la pintura és una fotografia en blanc i negre que es conserva en l’Arxiu Adolf Mas (1860-1936). D’altra banda, el delicat estat de conservació de la superfície pictòrica limita el tipus d’anàlisis que es poden fer sobre ella, ja que l’obra ha de romandre inalterada durant el seu estudi.

Els escassos informes analítics sobre pintures danyades per les altes temperatures i el foc han donat peu a què s’inicie una investigació que empra tècniques d’anàlisi no invasives. L’objectiu és obtindre la major quantitat d’informació possible sobre aquesta important obra d’art.

La investigació es va iniciar amb un estudi radiogràfic, en col·laboració amb la Facultat de Belles Arts de la Universitat Politècnica de València. La imatge de raigs X mostrava les formes de les dues santes, així com alguns detalls dels seus vestits, els dibuixos subjacents incisos i el paisatge existent darrere d’elles. Aquesta informació va ser un punt de partida per a l’anàlisi mitjançant macrofluorescència de raigs X (MA-XRF), tècnica nova d’anàlisi que permet conéixer la composició química elemental de grans àrees de la pintura per a, d’aquesta manera, obtindre dades sobre els pigments i colors originals.

La distribució d’elements clau com el plom, ferro, coure i mercuri, principalment, ha permés conéixer que es va emprar vermelló, blanc de plom i pigments terra per a les carnacions. A més, s’està investigant que possiblement es va utilitzar atzurita en les vestidures i verd de coure en els paisatges del fons. El resultat d’aquesta investigació permetrà saber l’estat de conservació d’aquesta pintura cremada.

Comparteix

Icona de pantalla completa